Wat steekt daar over.....

20 juni 2016 - Vilhelmina, Zweden

Hallo log volgers,

Leuk dat jullie ons volgen (ook op Facebook). Vandaag vertrokken uit zonnig Mora na een pannenkoeken ontbijt, ja zware kost voor een zware reis. Het begint minder, voor ons aan zijn auto's van de brug gereden. De ambulances (4 stuks) gaan af en aan. Dus maar even terug naar de camper locatie wachten tot de brug is vrijgegeven. Na een uur vertraging zijn we vertrokken, maar als je vakantie hebt mag je niet over vertraging praten laat staan welke ellende de gedupeerden hebben. De vaart zit er goed in. Tanken gaat hier bijna altijd zonder personeel en af en toe met een Zweedse tekst op de display is dit toch minder. Toch helpen de Zweden ons perfect. Hier is het  authentieke Zweden de laatste jaren ook wel verandert, de Thai, kebab, pizza , burgers hebben hier zijn intrede gedaan, het is zoeken naar een echte Zweedse horeca gelegenheid. Ja, maar we vinden ze maar mondjes maat de ene fastfood keten naar de andere fastfood keten heeft zich hier ontpopt tot calorie knallers. Des te meer we naar het noorden gaan worden de steden stadjes, dorpen dorpjes en gehuchten gehuchtjes. Soms zijn hier een paar huizen het al waard om een naam te krijgen.  De natuur laat zich vandaag moeilijker zien. Bij Dorotea zijn we (in Lapland) gestopt bij een meertje voorzien van een volkspark aan het water. Hier even koken en eten. Wij zijn nu de enige camper die er staat. De camper dichtheid neemt richting noorden af, maar eigenlijk kun je wel zeggen dat de E 45 ( Zweedse route 66) de camperroad mag heten. Het is hier normaal dat je overal mag staan, geweldig toch!  Nog een uurtje doorrijden en een locatie zoeken voor de nacht. Voor ons en langs ons heen zien we plotseling voor het eerst een koppel rendieren wandelen. Wat een sukkels ze blijven staan, en wij hun maar aanstaren. "Gauw foto maken" hadden we beter niet kunnen zeggen, hierdoor gingen ze rennend door het bos ervan door. De foto is gelukt waar het niet dat we te weinig tijd hadden om ze op de gevoelige plaat te krijgen. Op naar het volgende stadje, maar onderweg zijn we gestrand op een mooie slaaplocatie. Het is tenslotte geen race  Hier staan Italianen en Noren dus niet alleen... dat is wel zo veilig. Nog even een wandeling langs het water met een lading deed, want muggen die zijn hier best wel veel aanwezig. Het blijft lekker lang licht, maar morgen kan hier het weer omslaan ..... we zien wel.

Groetjes Marianne en Alex.