Karesuando op de grens met Finland.

21 juni 2016 - Karesuando, Zweden

We zijn beland in Karesuando op de grens met Finland, op een camperplaats.
Maar vooraf ging onze reis door motregen, bewolking en regen. Normaal zou je balen, maar de natuur blijft hier indrukwekkend. Beken en kolkende watermassa stromen naar de vele meren in dit gebied. Vilhelmina is een sami stadje waar we even koffie wouden drinken en brood kopen. Bij de ICA vertelde het personeel dat je koffie en broodje die je zelf mag smeren maar 20 kr. (€2,20) koste. Dat laat je geen twee keer zeggen we smeerden een erg lekker broodje en zaten tussen de vriendelijke behulpzame Vilhelminanaren.  Even wat meer spullen kopen bij ICA  en de camper weer in. Aan de bossen komt geen eind, nog nooit zijn wij door zo'n bosrijk gebied gereden in Europa. De rendier populatie is hier hoog dus gas minderen op de weg is verstandig. Vandaag liepen er wel kuddes van 100 stuks voor de camper. Met het tellen van rendieren zijn we mee gestopt je wordt er slaperig van.
Het is op passen geblazen met het rijden. Ze zijn met de wegen bezig en dan wordt er al gauw tientallen kilometers asfalt vervangen. Daar waar nog geen asfalt ligt hebben ze een laag gravel en puin aangebracht. Deze massa is natuurlijk met een regenbuitje niet erg aangenaam om op te rijden. Er waren stukken bij waar 20 km/h nog te snel is om te rijden.  Op deze lange stukken wordt er soms ook met een volgauto gereden waar je achter aan moet rijden. De eerste keer reden wij en een Duitse camper door het rood, die ons nog net ff moest inhalen ..... hij voorop. Wonderbaarlijk liep dit goed af, waar het niet dat de volgauto van de wegwerkers uit moest wijken en daar achter ook de colonne volgers. Wij wezen naar de Duitsers en haalden onze onschuldige Hollandse schouders op.  Maar wij leerden snel en daarna liep alles als gesmeerde bliksem.
Op de poolcirkel natuurlijk even stil gestaan voor een high five. Eigenlijk stelt het niets voor een paar witte keien een hoop keien en een info bord. Verder een camping, parkeerplaats met sanitair, camper plaatsen en een restaurant.  Gauw doorrijden naar Jokkmokk en Gallivare waar we onderweg nog langs een stuwdam kwamen die je kunt bezichtigen. Het weer is overgegaan in regen, dus doorrijden. Bij Lappeasuando (eigenlijk een mooie camperplaats met alle voorziening) hebben we in het restaurant een echte espresso doppio genomen. Doorrijden om meer kilometers te maken en dan zoeken naar een staplaats voor vanavond en dan kom je op de plek die boven aan bij de titel staat geschreven. We moesten de eigenaar bellen, zodat hij weet dat we hier gaan staan. Inpluggen op 230 volt en kacheltje aan. De oude man die ons hielp was tegen de 80 jaar en hielp ons geweldig. Ga nu ff douchen in een douche van 50 jaar oud, maar het werkt prima. Hopen dat niemand binnen komt wandelen, want je kunt er zo in en uitlopen.  F*ck daar sta je dan in je blote ........... Net op tijd de handdoek ervoor. Preutse Alex verwijst de mevrouw naar een andere douche voor de vrouwen........  Pppffffffff

Welterusten , o ja de zon gaat hier niet onder....