Denemarken (gaap)

13 juli 2016 - Strib, Denemarken

Vanmorgen scheen de zon volop en ging ik even aan de wandel. Aan het haventje in Kattvik hadden ook Zweden met 15 vlinderhondjes hun camper neergezet , ja een beter alarm kun je niet hebben. Zij struinen met deze hondjes veel hondenshows af in Midden en  Zuid Zweden. Wel fijn dat deze teuterige honden freaken 150 mtr verder stonden. Gauw doorlopen, want de praat grage dame kan er geen eind aan breien. Marianne is inmiddels ook wakker en we maken een paar pannenkoeken (shake a pancake) klaar op een picknicktafel. Dan stopt er een auto met een dame van in de 70 zij stapt met haar badjas aan uit haar auto. Doet deze uit en gaat met badpak te water. De tweede auto volgt snel met eveneens een oudere dame..... je raad het al,  idem. Ze zijn vriendelijk en begroeten ons en vragen of we ook al in het water zijn geweest. Ja, natuurlijk....... en wijzen gezamenlijk naar de zwembroek die aan het drogen is. Zij ontdoen zich van  haar badpak na circa  1 minuut in het water te zijn geweest op een vakkundige wijze. Waarbij de badjas alles afdekt. pppppfffff... De zwemkleding wordt uitgewrongen  en zonder kleding alleen met badjas achter stuur vertrekken de dames.

Met zo'n ritueel staan we met open mond te kijken  en vergeten we bijna de pannenkoeken op te eten.

Op aanraden van Lisa en Matts gaan we ook even kijken naar Bjärekusten natuurreservaat en kunnen parkeren bij Hovs Hallar. De Cliffs  (klippen) van deze bergrug loopt uit in zee. Machtige rotsen met jeneverbessen steken af tegen een blauwe zee. Onderweg rijdend door glooiend landschap zoeken we de E6 weer op om via Malmő naar Denemarken te rijden. Een paar files in verband met wegwerken en hieraan een perfect geplande politiecontrole gekoppeld vertraagd onze reis lichtelijk. De auto's worden op kenteken gecontroleerd en eventueel staande gehouden. Noren en Polen zijn vooral het bokje.

De brug naar Denemarken nemen we zonder  grenscontrole en vertraging. Dan komt het saaiste deel van de terugreis ......Denemarken. Vanaf de snelweg gezien heeft het voor ons niets te bieden. Dat zal wel anders zijn als je de snelweg verlaat. Denemarken kent wel een paar mooie plekjes, maar voor ons niet vakantie waardig. O ja ook nog even het niet te vretenmenu genomen aan de snelweg in Denemarken, waarbij Mariannes schnitzel leek op een gepaneerde schoen zool. Dat van mij op een uitgedroogde tussen de tanden piepende spons wat de Deense variant moet zijn van de gebakken Duitse biefstuk. Het vegetariërschap gaat het langzamerhand winnen bij mij.

We belanden met de camper in Strib een uitgestorven plek aan de kleine Belt. Er is een jachthaven met voorzieningen, waar je volledig automatisch kunt inchecken via een zuil. Bon, sticker, toilet en wifi code rollen uit de automaat. Er staat hier veel te koop, dat kan ook niet anders want bij de door Indiërs bemande pizzeria kun je niet betalen met de normale meastro card  of Mastercard . Only visa. .......? Dus dat wordt zelf koken of een cheeser maken ( pita-achtig brood met kaas in de koekenpan (normaal met tooster gemakkelijk te maken) en dan met aardbeienjam er op.  Jammie.  We lopen via twee jachthavens naar het strand bij een vuurtoren. De zee zit hier vol kwallen.

Twee Noorse campers zijn ook gearriveerd . Zij gaan  nog beginnen aan de reis door Europa. Ze missen nu al het allemans-recht...... en Denemarken moet ook bij hun zo snel mogelijk worden genomen en vergeten.
Morgen vertrekken we op een tijdstip om hopelijk de Hamburgse verstopte verkeersader te kunnen voorkomen.

1. Ceres:
    13 juli 2016
    Leuk om al jullie verhalen te hebben gelezen. Veel gereden en gezien in die 4 weken.

Goede terugreis voor morgen!!

See you soon! KusKus

J&C
  2. Truus en Harry:
    14 juli 2016
    Jullie fantastische reis zit er bijna op. Veel om van na te genieten. Bedankt voor jullie reisverhalen en heanig an weer noar Gilhoes.
    Gr. Truus en Harry.