Veel natuur

19 juni 2016 - Mora, Zweden

Hallå,

Vandaag met bewolkt weer zijn we vertrokken hier en daar een spatje en een buitje, maar s'middags kwam de zon er door. De dag is dan algauw aangenaam. Door bewoond gebied van Malmö naar Göteborg staan langs de snelweg burger Kings, MC Donalds en tankstations aan de lopende band. Het landschap verandert naarmate je meer naar het noorden gaat. De fastfood ketens worden spaarzamer en de natuur wordt uitbundiger. Dit is wat wij zoeken en onderweg kom je dan ook veel wild tegen, reeën hebben we tot nu toe het meest gezien. Na twintig stuks kijk je er niet meer van op. Deze dieren zijn in onze woonomgeving tenslotte ook voldoende. Leuker wordt het als je een das, edelhert of kraanvogels ziet. Dan denk je dat de dag niet meer stuk kan. Wat zou een eland een leuke aanvulling zijn in deze rij wilde dieren. De bossen zijn enorm uitgestrekt, meren en moeras zorgen voor mooie kleuren blauw tussen het groene. De bossen zijn soms zo dicht dat je niets kunt zien. Meer naar het noorden zie je steeds meer mos. Als je daar overheen loopt zak je algauw 15 tot 20 centimeter in weg. De huisjes zijn lieflijk rood soms grijs en geel ze staan verspreid door het landschap en één aan het meer de ander op de rotsen. De camper slingert behendig door de bossen en er is zoveel te zien. Terwijl ik naar links kijk ziet Marianne 50 meter voor de camper een eland de weg oversteken. Wij zien deze kolos in volle glorie, een groot hoofd, lange benen, die deze dame hoog optrekkend langzaam beweegt. Steekt over...... staat even stil ....en kijkt in de bossen achterom kijkend ons aan. De dag kan nu helemaal niet meer stuk. We kunnen jullie wel vertellen dat we langzamer zijn gaan rijden, want een eland wil je niet voor de camper hebben. Op een mooie parkeerplaats in de natuur maar even eten gekookt. Lekker zittend in de zon op een bankje nuttigen, dat is het mooie van een camper je hebt alles bij de hand. Doorrijdend naar Mora hebben we even stil gestaan op een  camper plaatsje, nabij een museum die bekend stond als mooi en gratis. Mooi is redelijk en gratis is niet meer. Dus maar door karren naar Mora, hier overnachten we aan het meer met een rood strandje het is 600 mtr lopen naar het centrum van Mora.  Marianne zet koffie en ik loop nog even langs het meer . Wat een mooie dag als dat morgen ook zo wordt?

Dat zien we wel.

Gr. M&A

1. Trijntje en jan grootemarsink:
    19 juni 2016
    Ja mooi die huisjes he!
    Fijn dat jullie zo van de natuur genieten.
  2. Yardena:
    19 juni 2016
    Wat nu al een Eland gezien...dat beloofd wat. Sommigen zijn er 2 weken met vakantie en spotten ze niet. GAAF!