De Noordkaap

22 juni 2016 - Nordkapp, Noorwegen

Nordkapp,

Op de grens van Zweden en Finland is de nacht goed verlopen. Het barst hier van de muggen, maar daar staat dit gebied bekend om. De Camper deur openen betekend ook dat je twee à drie muggen dood moet meppen.
Gisteren even door het dorpje gelopen en gewapend met deed en spray tegen muggen durfden wij de tocht aan. Deze gemene dieren weten dan precies de plekken te vinden die deedloos zijn. Met een run naar de camper..... deurtje open en dicht.... ff meppen en dan .... geen gezoem meer aan je hoofd. Tot nu toe zij wij maar vier keer gestoken. Als we 100 mtr. rijden en de brug overgaan zijn we al in Finland. Het beloofd een mooie dag te worden de zon schijnt.
Voordat we het wisten waren we Finland al door. De Fin zet de sneeuwscooter die niet meet doet en 30 jaar oud is zomaar in de natuur neer met daar naast een nieuwe. Rommelkonten.........Het bos bestaat nu meer uit berken. Als je denkt dat dit struikjes zijn zal het je verbazen dat menig struikje ouder is dan diegene die door dit gebied rijdt. Helaas komen er wolken opzetten en het ziet er naar uit dat de Noordkaap bewolkt is. Pas donderdagmiddag beter weer aan de Noordkaap volgens onze app, maar een Sami vertelde ons dat het weer daar best wel eens zonnig kan zijn. De eerste plaats van betekenis die we Noorwegen aan deden maar even een brood gekocht met gratis koffie en wi fi in de supermarkt. Gebroederlijk zitten wij tussen de Noren in de winkel. Op naar Karesjok de sami stad met museum, maar wat we onderweg hadden gezien geeft een beter beeld dan dit museum. Dus op naar de Noordkaap de regen komt zo nu en dan met bakken uit de lucht. Meer richting de Noordkaap wordt het droger en schijnt de zon af en toe door het wolkendek heen. Wat gaan we doen, door naar de Noordkaap of wachten tot morgen met een betere weersverwachting (app). 40 Km voor de Noordkaap wordt het weer mooier maar het is in eens stormachtig geworden. De camper voor ons kan maar moeilijk op de weg blijven. Van de weg af betekend einde oefening, want de weg ligt 2 à 3 meter hoger en is smaller dan de Nederlandse weg. We besluiten door te rijden naar het Noordelijkste puntje van Europa. Op een parkeerplaats even een plas pauze in lassen. Maar met storm is dat best wel moeilijk en er is geen boom. Terwijl ik onder aan sta achter een stapelde stenen (niet plassend tegen de wind in) komt een Nederlands stel met caravan naar Marianne toe lopen, "gaan jullie naar de Noordkaap", "ja, dat is de bedoeling". "Hier hebben jullie de toegangskaart voor twee dagen". "Het stormt zo hevig dat we daar niet durven te staan met de caravan".  "Bedankt", deze aardige mensen hebben ons al gauw € 24 ,-- bespaart.
Eenmaal aangekomen op de Noordkaap........... Blijkt dat in en uit de camper komen best moeilijk is ... het stormt volop. De schuifdeur is een uitkomst. De camper schud aan alle kanten net als zijn grotere broers die naast ons staan. Foto's maken bij het monument is zo moeilijk dat we ons haast niet staande kunnen houden. Ons grote fototoestel wordt gauw onder mijn jas gedaan.(helaas het lenskapje verloren)
Binnen in het informatie centrum drinken we koffie met een brownie om op te warmen. We worden gezandstraald als we terug gaan naar de camper.
Eerst eten koken, het wordt vandaag babi Pangang met rijst. Na het eten ga ik nog even wandelen in de storm, foto's maken met het mobieltje i.p.v. het toestel.  Super mooi is deze omgeving vooral als de zon er door breekt. Wel even op letten want her en der loopt hier een rendier die je argwanend aan kijkt.  Vanavond 23:00 - 24:00 op naar het info centrum want er is genoeg te doen. Champagne?

Groetjes Marianne en Alex.

1. Jolanda:
    Hallo luitjes
    Snel gedaan toch? Goed dat je er nog even mag blijven staan hopelijk gaat de storm zo liggen om alles beter te kunnen bekijken en foto's maken
    Geniet ze groetjes van Benno en Jolanda
  2. Marja Euverman:
    Hoi,
    Wat een verhaal,heftig!
    Het hoogtepunt van de reis dus al bereikt.
    Prachtige natuur,minder leuk zijn de muggen.
    Nog vele veilige kilometers gewenst,geniet van jullie mooie avontuur.
    Gr.
  3. AJ Grootemarsink:
    Geweldig verhaal.
    Doe voorzichtig , vooral tijdens de storm.
    Slaap lekker.
    Liefs Jan en Trijntje
  4. Ceres:
    Hoi Pa en Ma!

Staan jullie nog overeind met de camper? Doe het voorzichtig aan en zorg dat jullie niet omwaaien!

Slaaplekker in het 24uur lichte Noorden,

Xx J&C
  5. Anton en Linda:
    23 juni 2016
    Hallo Marianne en Alex, al een paar dagen genoten van jullie belevenissen. Zijn de muggen hier groter dan vorig jaar in Curacao (akka's)? En Alex is het nu Nordkap of Motorkap?
    Groetjes
    Linda en Anton
  6. Wilma Van Olst - Teekema:
    23 juni 2016
    Hoi hoi , dat is snel gedaan toch! Mooi avontuur met een mooi verhaal. Alleen de champagne lijkt me niet zo goed voor jullie( Hihi) Ik heb moeders het voorgelezen, we zitten net in Zwolle.