MIDZOMER !

23 juni 2016 - Kåfjorden, Noorwegen

Midzomer feest.

Nog even naar de globe van de Nordkapp om te fotograferen en dan de camper gereed maken voor vertrek. We hebben 71°10'21''. bereikt een leuk fenomeen. Vervelen doe je daar niet er is een mooi informatiecentrum. Dat veel mensen dit als een vorm van bedevaart zien? Soms bussen vol toeristen komen hier om er een uurtje te zijn en weer vertrekken.

De storm van gisteren en vannacht was volgens zeggen windkracht 9. Dat is best heftig voor een camper vooral voor diegene met een opbouw of een caravan. De camper van Citycampers is het minst wind gevoelig. Op onze retour reis zien we dan ook mensen lopen waarvan de caravan drie à vier meter naar beneden van de opgehoogde weg ligt op zoek naar hun waardevolle spullen. Een geluk dat ze niets mankeerden en de auto nog op de weg stond. Ook hier kuddes rendieren en erg veel zeevogels te zien. Sneeuw en kletterende beekjes uit de bergen maken dit decor als een unieke schilderij.

Het is bewolkt geworden maar geen regen dus lekker doorrijden. Even net als alle andere Noren een hotdog nemen bij het benzinestation. Bij een sami hebben we nog gehandeld over een rendier, rendiervacht (€85,--)en gewei  (van € 25,-- tot 40,--), maar het liep op niets uit, hoe moet je het meenemen. Op zoek gaan naar een goede locatie voor de nacht lijkt soms zo gemakkelijk maar dat valt wel tegen. Vele plaatsen zijn in onderhoud of zit op een vreemde niet toeristisch locatie, waarvan de uitnodiging is ... doorrijden. Kafjorden is het geworden Marianne haar app stellplatz werkt ineens weer. Dit bleek een gouden locatie te zijn een zij tak van de E6 met een locatie aan het water.

Aangekomen blijkt het hier een drukte van jewelste te zijn. De Noren hebben midsomerfest. Dit vieren ze met de familie(s) in de natuur.  Pa vangt de vis en steekt de BBQ aan en ma en oma richten de picknick plaats in en de kinderen spelen. Hier blijft het immers 24 uur licht. Tenten, campers caravans, jeep, buggy en Quads rijden hier af en aan. Zelfs bootjes komen aanmeren midden in de natuur. Geweldig toch.....we  zitten nu buiten en we gaan even wandelen. Toedels....

Groet

Marianne en Alex