moskenes

28 juni 2016 - Moskenes, Noorwegen

De afgelopen vannacht een regenbuitje en s'ochtends met een beetje motregen eten we een broodje. Al snel wordt het weer beter. Tijd om de route voort te zetten. Verbaasd van al het moois en na elke keer bocht komt een geweldige Panorama viewpoint  te voorschijn. Wij vinden de Lofoten tot nu toe het mooiste wat wij hebben gezien. Maar er moet nog meer moois zijn in Noorwegen, volgens de andere rond trekkende toeristen. Onderweg doen we het Viking museum aan. Hier staat ook het grootste ontdekte Viking huis. Wat een kolos en in dit museum nemen we koffie en een lokale gebakken ????  maar wel erg lekker. Af en toe van de E10 af rijden we slingerend  naar mooie stranden en fjorden.
In Nusfjord een oud vissersdorp zetten we de camper neer. Hier staan oude rorbu gebouwen die gebouwd zijn op palen steunend op de rotsen en staand in het water. Dit alles gelegen in een kleine fjord. Hier kun je zien hoe ze leefden van broodbakker tot boten bouwen en nog meer. Leuk maar het is aan deze zijde van de Lofoten is het 8 graden kouder. Hier zien we ook stokvis en vis koppen die liggen te drogen in de zon. Ze zijn zwaar gezouten hangend aan rekken of tegen de houten huisjes gespannen.
De niet vis liefhebber kan hier niet zijn van de stank.
Middels app houden contact met Ben en Giselle die op de ferry van Bodo naar Moskenes zitten.
Wij komend van Nordkapp naar zuiden reizend en Ben en Giselle van zuid naar Nordkapp reizend spreken we af om elkaar op de Lofoten te gaan koffieleuten.
Maar na en in het leuke Reine is geen plek meer te vinden ook bij particulieren is het resultaat nul. Op de camping in Moskenes spreken we af en reserveren hier twee plekken. Een uur later zitten we gezamenlijk koffie te drinken en wisselen onze bijzondere ervaringen uit. Na de koffie zijn we vertrokken naar de pub. De eigenaar heeft ons vriendelijk verzocht om de Lofotbier op te maken. Want hij wil sluiten. Daar staan we dan buiten in de iets bewolkte buitenlucht met zon om 23:30......

Groet Giselle, Ben, Marianne en Alex.
28 juni 2016

1. Marja Euverman:
    29 juni 2016
    Hoi,
    jullie beleven zoveel, dat je het ook wel direct mag verwoorden, je zou het anders gewoon vergeten.
    Prachtige verhalen en schitterende foto's.
    Och en wat het weer betreft, hier wil het ook nog niet echt zomer worden, ook zo nu en dan een buitje.
    Wat leuk dat jullie bekenden hebben getroffen en gezellig onder het genot van een drankje jullie ervaringen kunnen uitwisselen, alleen jammer dat je dat buiten moet voortzetten,hihi.
    gr. Dirk en Marja
  2. Anton en Linda:
    29 juni 2016
    Al een paar dagen jullie belevenissen moeten missen maar gelukkig is er weer verbinding. Lijkt me een uitstekende vakantie keuze welke jullie dit jaar hebben gemaakt. Houdt het werk op bij C... Dan weet ik al een goede vervangende job voor jou Alex. Geniet beiden met volle teugen van al dit moois. We blijven jullie met nieuwsgierigheid volgen.
    Groetjes Anton en Linda