Van Lofoten naar Saltstraumen

29 juni 2016 - Saltstraumen, Noorwegen

De nachtrust was matig en een douche na 24:00 uur heeft mij alleen maar wakkerder gemaakt. Om 8:30 zitten we met ons vieren aan het ontbijt met de tafel en stoelen uitgeklapt in de buitenlucht. Hierna gaat ieders weer zijn eigen weg. Nog even water bijvullen, waarbij Ben zich zelf nat spoot. "Zeker een familie trekje" want daarna spoot ik me zelf ook nat.

Het plaatsje Å valt ons tegen. De reisgids van Marco Polo beschrijft vaak locaties waar grotere hotels en commerciële toerisme de dienst uitmaken. Of deze gidsen nog wel objectief zijn betwijfelen we. Dus op naar de ferry die naar Bodø gaat, waar we even later in de rij staan voor vertrek. Het zal erom spannen of we mee mogen. De Nederlanders voor ons had de pech dat ze ook niet meer mee konden met de voorgaande ferry tocht. Gezellig babbelen en uit wisselen van ditjes en datjes vermaken wij ons als wachtende meute...

Wij behoren tot de gelukkigen die nog maar net met de ferry van 14:00 uur mee konden, anders moeten we wachten op de ferry van 19:00 uur. De tocht is slaap verwekkend en duurt 3 uur en 15 minuten. Het laatste deel wordt leuker de ferry moet manoeuvreren tussen de kleine eilandjes en rotsen. Bodø is in zicht. Op de boot zitten ook het Nederlandse stel uit Stadskanaal die ons de kaartje had gegeven voor de Noordkaap. Dus gezellig babbelen met de aardige mensen om samen de tijd te doden. Liggend op het dek in het zonnetje zien we Bodø inzicht.
Deze grote lelijke stad wil je wel gauw achter je laten. Doorrijden en op naar Saltstraumen, hier buldert het zeewater door een nauwe zee engte de fjord in. Het is wereld snelste zeestroming. We hebben goed getimed (geluk) wauw dat is mooi om te zien. We staan aan de noordzijde van de brug waar je ook goed met een camper kunt staan. Even een kleine 400 m. lopen en je staat op de rotsen te kijken naar vissers en bootjes die af en toe door de stroming heen varen. Er wordt menig vis gevangen. In de draaikolkken van wel 5 m. en misschien wel meer en in de sterke stroming springen grote en kleine vissen naar boven. Wel tientallen vissen per kolk. Dit natuurwonder hadden we lager ingeschat, maar we hebben hier wel twee uur staan kijken naar dit spektakel. Zo nu eten ...camper gereed maken en slapen.

Gr. M&A

1. Hillie en hans:
    30 juni 2016
    leuke verhalen en belevenissen het ga jullie goed . we kijken er elke dag naar uit van wat nu weer.