RV 17

30 juni 2016 - Halsa, Noorwegen

Een vreemde locatie slapen onder de brug en dan ook nog goed geslapen. Dat zal vast wel komen door de snelle stroming van het water die langs ons heen raast.

We gaan de brug over en zien draaikolken met een doorsnede van meer dan 15 meter. De weg is mooi en rijd plezierig. De hoge bergtoppen zijn voorzien van sneeuw en de dalen van watervallen, beekjes en weelderig groen. Het water in de fjorden heeft soms een groene kleur en dan een diep blauwe kleur. Wij rijden in een fjorden ansichtkaart met volop zon. Helaas zijn er weinig parkeermomenten om kiekjes te maken. De viewpoints die er zijn, zijn vaak vreemd gekozen en de bosschage belemmert het uitzicht. Koffie in de horeca is in Noorwegen best wel moeilijk te verkrijgen, vaak gaan ze te laat open na 12:00 uur. Bij de supermarkt kun je ook koffie drinken maar helaas is vaak de machine kapot. ( gratis of 10 à 15 kronen). De camper bied uitkomst .... zelf een ketel op het vuur zetten, koffie zetten en drinken waar jij zelf wilt zitten. Wat een heerlijke vrijheid geeft een camper. Noorwegen is een camper land bij uitstek, maar wat wil je de meeste Noren die buiten af wonen hebben een camper. Kosteloze wc en wasgelegenheden zijn er overal en het is normaal dat men deze gebruikt. Dat is in het over volle Nederland dan ook ondenkbaar. Elke Noor doet voor ons gevoel aan outdoor iedereen gaat op pad de natuur in ......hiking, langlaufen ( in de zomer latten met wielen) bergbeklimmen, Kamperen, paardrijden, survival, boottochtjes maken ga zo maar door.

In Holand gaan we naar de Engenbreen gletsjer. Met een bootje worden we opgehaald en weer afgezet. We hadden geluk de eigenaar van het bootje had een speciale opdracht en we konden dan ook een uur eerder mee dan gepland. Er moest een bootje worden weg gebracht naar de andere kant van de fjord, hierna ging hij door naar de steiger van de Engenbreen. Met ons mee op reis een paar aardige pubers die met de leraar gingen overnachten nabij de gletsjer. De kapitein van de boot, bood Marianne koffie aan want zij zat in de brug van de boot. Terwijl ik met de pubers over hun leuke uitje praatte.

Aan wal gekomen wacht ons een wandeling van 3 km naar de sneeuw en ijs massa. Gelukkig kunnen we onderweg uitrusten er is een café met een goede menukaart. Koffie drinken voor 25 kronen (€2,65) de hele dag als we dat wouden, maar ja dan zien we niet waarvoor we kwamen. De tocht loopt eenvoudig alleen de laatste 700 meters zijn klimmend en moeilijker. Maar het uitzicht is overweldigend. De terug wandeling ging sneller en de mensen die een fiets huurden snorden ons voorbij. Maar grint en stenen doet menig biker laten uitglijden. Kapotte knieën en handen is dan het resultaat. Terug met de boot ..... We stappen weer in de camper en gaan opzoek naar een slaapplaats. We zijn ergens beland op een jachthaven. (Nabij Farøy). We weten niet of we hier mogen staan, ........met stroopwafels en Wilhelmina pepermunt gewapend ga ik vragen..... Helaas is er niemand meer, de deur staat open en hey zeggen geeft dan geen weerklank terug. Het afstapje bij de deur zag ik niet dus languit lagen de stroopwafels en pepermuntjes op de vlonder en daarnaast lag ik. Welterusten alvast. Maar hopen dat er niet aan de deur wordt geklopt van hey !!!!!

Gr. M&A

1. Yardena:
    30 juni 2016
    De koffie is wel een puntje van aandacht deze reis, jullie kunnen duidelijk niet zonder hahah..stelletje koffieleuten! Gewoon ouderwets zetten altijd goed en een echte kampeerder doet dat zo: koffiekan..filterhouder met koffiefilter en de koffie bovenop de koffiekan...water koken en schenken maar boven het filter...nog weer heet water bijschenken en zo doorgaan tot de kan vol is met vers gezette koffie. Ik ga nog even een cappuccino zetten met mijn krupsapparaat thuis. Fijne avond morgen weer een nieuwe dag met mooi uitzicht en fijne koffiedrink plekken. Toedeloeti
  2. Trijntje en jan grootemarsink:
    30 juni 2016
    Hele belevenissen hoor.
    geweldig en ook spannend natuurlijk.
    liefs van deze kant.