Hardanger (vidda)

8 juli 2016 - Eidfjord, Noorwegen

De camper is weer bijgevuld met schoon water en de gebruikelijke lozingen zijn gedaan. Het plan voor vandaag is de Hardangervidda het grootse hoogvlakte plateau van Noord Europa. Via  een goed begaanbare  weg die o.a. door Voss loopt komen we onderweg de eerste vakantie vloedgolf tegen. In deze omgeving komen veel Nederlanders. De watervallen die we tegenkomen zijn mooi, maar ook hier weer touringbussen die de volle parkeerplaatsen blokkeren.  Hordes toeristen stappen uit de bus en versperren de weg. Het toiletgebouw boven aan de waterval is erg bijzonder, zo bijzonder dat menig persoon met fototoestel naar binnen gaat. Dus ook wij met de smartphone naar binnen.
Het tijdstip waarin we nu zitten is dus nu ongunstig. In het noorden heerste de stilte en nu meer drukte. (Vergeleken met Nederlandse begrippen is het nog niet druk). Via een futuristische tunnel, brug en tunnel nemen we pauze op een boerenerf. Onder de indruk van de blauw verlichte rotondes die in de tunnels zijn aangebracht bekijken we het gemaakte filmpje. Tijd voor koffie de boerin heeft het net vers gezet. De oude schuren hebben nog authentieke elementen. De fjorden zijn mooi gekleurd en we besluiten om te gaan eten in Eidfjord.  We staan nu op een openbaar strandje net buiten het stadje. Alles is hier in harmonie. Samen met twee stel Belgen staan we ons te vergapen aan de mooie omgeving. We wisselen vakantie ervaringen uit. Maar of we hier kunnen overnachten is de vraag.  De Belgen durven niet en vragen ons, als we nu allemaal gaan doen alsof we dom zijn? Dat is voor een Belg niet zo moeilijk en wij Nederlanders  willen graag gratis staan.
In de camper broeden we ons plan voor morgen,we gaan morgen toch de Hardanger nationale route rijden. Dus Hardangervidda wordt  iets opgeschoven in de planning.

Groetjes M&A

Bedankt voor jullie leuke reacties op reislogger en Facebook.

1. Ceres:
    10 juli 2016
    Doe de horde massa toeristen maar de groeten.

Geniet nog van jullie reis!

Time flies!

XxXxXxX