Observatie.......

7 juli 2016 - Aurland, Noorwegen

We besluiten vandaag dat we één van de intelligentste zoogdieren gaan observeren. Dit soort heeft een wit, donkere of geel / crème kleur. In de fjord rondom Flåm duiken ze vaak op. Dit maakt het observeren zodanig dat je 100% garantie hebt dat je ze gaat zien.  Zijn intelligentie maakt het ook dat dit soort destructief te werk gaat. Dit zoogdier heeft een naam toerist. Zegt duurzaam te zijn maar doet vaak anders. Massa's komen aan wal van Chinees tot Afrikaan. Alle soorten mens is hier te zien, we zetelen ons op een bankje. Om te kijken naar de kooplustige meute die 30% tot 50%te veel betaal  in de eerste toeristenvallen.  Het plaatsje Flåm stelde niets voor. Het is en klein dorpje wat onttrokken is uitzicht van de toerist. Deze toerist stapt in één van de meer dan twintig bussen, of op de ferry of naar de boemeltrein.  Allemaal moe want om van zo'n grote cruise af te komen heb je al veel meters gestrest moeten lopen. Follow me,number 31. Follow me, number 32. Vooral de Aziaat rent in dribbel pas gewapend met selfie stick en smartphone de val te gemoed. De Europeaan heeft een spiegelreflex camera met eten in zijn hand. De Amerikaan vind alles awesome, ook een troll met pedaal emmer voor de vuilnis.

Gelukkig zijn er ook veel backpackers die rechtstreeks  Laide back lopen naar het hostel. Deze jonge generatie weet elkaar te vinden. Leggen gemakkelijk contact en investeren alvast in contacten, waardoor ze later gratis bij elkaar kunnen overnachten bij een eventuele volgende wereldreis. Ze  maken kampvuur of bbq en wisselen o.a. hun reisverhalen uit.

Bij onze camper aangekomen genieten we van de zon en praten na over de gebeurtenissen van vandaag, in onze ligstoelen. De observatie is perfect verlopen. We hoeven niet meer terug te komen, want de 100%  garantie om ze te zien is gelukt.

Conclusie; de levendige toeristische bezigheid heeft de authenticiteit verdrongen.

PS. ... we hebben wel bruinvissen gezien in een andere rustige fjord .