RV 63

4 juli 2016 - Geirangerfjord, Noorwegen

Ja dat heb je dan ...... de camper op de plek geïnstalleerd, komt de zon er door, wil Marianne weer naar de brug. En dat om 23:30, maar het zijn mooie plaatjes geworden. Terug naar de camperplaats.....
Morgen komt de zon er veel beter door volgens de eigenaresse van het restaurant, dus dan gaan we weer. (Ik krijg het heen en weer).
Goed geslapen staan we op, met zon en lichte mooie bewolking. Vandaag toch nog weer een paar Ferries nemen met als doel Geiranger. We zijn de Ferry tel kwijt. Maar zover is het nog niet. De Atlandtic Road is mooi en de huisjes aan de waterkant staan in volle glorie te weerspiegelen in het water. Op naar een van de top attracties van Noorwegen de Trollstigen en de Geiranger. Via de Rv 64 die overgaat in de Rv 63 zitten we op de goede route. We hebben geluk het hoogseizoen is nog niet echt begonnen. We moeten er ook niet aandenken dat je dan de Rv 63 gaat rijden. Campers ,auto's, bussen, motorrijders zwermen als vliegen over het asfalt. Vooral de grote bussen met de dagjes toeristen van de cruiseschepen komend van Geiranger zijn een plaag. Hierdoor zit af en toe het verkeer vast op de Trollstigen en de RV 63. Vooral als je weet dat er 11 haarspeldbochten moet worden genomen waar je elkaar haast niet kunt passeren. Als dan ook nog de uitwijkhavens wordt gebruikt door toeristen die willen parkeren om foto's te nemen van het panoramische uitzicht snap je het niet meer. Met een hellingspercentage 11% en 11 x haarspeldbochten haal je normaal gesproken toch geen stunt uit. We reden naar boven en daar aangekomen kan het voorkomen dat er bussen met toeristen zijn losgelaten. We hebben geluk het is rustig en de mooie viewpoints die ze hebben gemaakt geeft een heerlijk gevoel van vrijheid. Hoog boven zie je de haarspeldbochten en de kleine autootjes draaien en manoeuvreren.
De schapen die we tegenkomen blijven gewoon op de weg staan of liggen, als ik brood uit het raampje gooi in de berm komen ze pas in de benen. Langs kletterende licht blauwe zuurstofrijke beken en nog deels besneeuwde dalen maken we een kleine wandeling. ppffffff... Dat wordt sneeuwballen gooien!
Nu moeten we 12 x een haarspeldbocht (Hellingspercentage 12%) naar beneden nemen om naar Geiranger te komen. Speculeer zijn de bochten zeker en in low gear nemen we de curves. Helaas is de parkeerplaats vol waar men 7 watervallen kan zien. In de fjord zijn twee cruiseschepen aangemeerd met soms wel 4000 gasten aan boord. Zij worden van boord gehaald met kleine taxibootjes en stappen in Geiranger in de bus naar waar wij net vandaag kwamen. Deze bedrijvigheid is erg leuk om te zien. We slenteren door de straatjes waar de toeristische souvenirs gretig aftrek nemen door o.a. Japanners, Chinezen en Russen. Drie saluutschoten worden er gelost en de cruiseboot toetert drie keer om te vertrekken.
Hier is een camping .... maar dat willen we niet en aan de anderzijds van de oever zien we twee Campers staan. Maar hoe komen we daar, gewoon vragen aan de Infocentrum in Geiranger. Op de kaart zagen we het plaatsje Homlung wat ook de juiste richting moet zijn om bij de ander Campers te komen. Menig toerist rijd de camping op maar je net over een brugje meteen naar links moet rijden. Gelukt! er is nog net een plaatsje for Free. Daar staat ook een gepensioneerd Nederlands stel. Algauw verteld de vrouw dat ze gisteren op de betaalde camping hebben gestaan en dat ze de WiFi code hebben "velkomen". Ja nu hebben wij ook internet van de camping for Free niet snel ...maar toch.
Tafeltje en stoelen zetten we neer ........ Nu maar hopen dat we bruinvissen of otters gaan zien die worden hier regelmatig gespot.
Vi sees.....

Van reisblog naar fotoboek