Sneeuwhoogte 4 meter

6 juli 2016 - Aurland, Noorwegen

Vanmorgen waren wij de eerste die opstonden om te vertrekken. De andere campers waren rolgordijn dicht dus nog in diepe slaap. Bij vertrek zwaaiden ze ons in pyjama allemaal netjes uit.... tjuss.....tjuussss.
Het was vannacht op Noorwegen hoogste bergpas best wel koud geweest. Al rijdend over de passen komen we op hoogtvlaktes die bemost zijn en soms bebost. De wolken trekken over de bergen en dan wordt het grillig, wat eigenlijk ook wel weer mooi is om te zien. Hoe hoger we komen des te meer sneeuw we zien Daar tussen lopen soms ook nog schapen?

De Aurlandvegen is voorzien van natuur en dat is een keuze waar we voor kiezen. De meesten mensen nemen de tunnel deze moet erg mooi zijn en speciaal verlicht, dat nemen we maar voor lief. De Aurlandpas brengt ons naar sneeuw waar de camper tussen door rijd, toch is al veel gesmolten. Maar er zijn nog enkele wanden van 4 meter sneeuw waar we langs passeren. Na het inzetten van de daling komen we in een dorpje met een coop winkel. De eigenaar heeft alles goed voor elkaar wifi, koffie en cake. Hier gaan we even zitten tussen de dorpelingen. Leggen ons gekochte brood op tafel en drinken onze koffie op. Wij keken onder onze schoenen want iets stonk er enorm. Dat bleek een Noor te zijn die nors en niets zeggend zijn koffie dronk. Hier kwamen we er achter dat het op de berg 0 graden moet zijn geweest. Maar dat is daar normaal. Gelukkig is de camper winterhard en in een mum van tijd lekker warm te krijgen.

We rijden langs mooie groen blauwe fjorden nemen nog een ferry en plaatsen de camper in het plaatsje Flåm. Flåm staat bekend om cruiseschepen die aanmeren en zijn wereld beroemde trein (reis) die door de bergen tuft. Het plaatsje is erg ingesteld op toeristen die komen van de schepen welke deze nauwe fjord aandoen. De Aziaten met iets geknepen ogen huren in Flåm vaak een auto en scheuren de berg op en af. Sommige overigens plezierige persoonlijkheden zijn onervaren wat ons wel eens heeft doen schrikken.

We lopen even naar Flåm om wat te drinken . (John, hier is een bruine kroeg die lijkt op een Vikinghuis). Met een ijsje in onze hand lopen we terug naar onze sta plaats. Hier zijn alle voorzieningen waar we maar even goed gebruik van maken.

1. Anton en Linda:
    6 juli 2016
    Het doet me goed dat een wijze raad van een oude man niet in de wind is geslagen (waslijntje). Aan de verhalen te lezen heb ik inmiddels wel door dat Noorwegen ook op ons verlanglijstje moet komen. Volgens mij wordt jullie reis ten dele gesponsord door de Noorse VVV (geintje). Geniet met volle teugen van de schoonheid die jullie nog wacht.
    Groet
    Anton en Linda