Tevreden terugkijkend.

14 juli 2016 - Oldenzaal, Nederland

Vanmorgen maar even uitslapen om zo buiten de spitsuren Hamburg te kunnen trotseren. Het stukje rijden na de Deense stad Kolding is vanaf de snelweg gezien ook niet erg landschappelijk afwisselend, net als het grootste deel van Noord Duitsland. We besluiten te tanken net over de grens in Duitsland. Even weg van de snelweg voor koffie met een broodje wat in Duitsland gewoon gemakkelijk kan. We kwamen terecht op een industrieterrein vol met mega winkels. De parkeerplaats staat vol met Scandinaviërs, maar vooral met Denen. Campers, bestelbusjes en auto's wordt volgestouwd met drank en andere goederen. Ook de Deense Motorclub met Harley's stouwen de motorkoffers (tassen) vol. Wij hebben nooit geweten dat daar zoveel in kon. Als je naar huis rijdt heb je geen behoefte om te winkelen toch werpen wij een blik in de winkel. Zeg maar een pakhuis vol met pallets "aanbiedingen". Wat loopt de Deense fiscus hier kapitalen mis.

En dan autobahn bouwput Hamburg.............. helaas toch nog files, iets om gauw te vergeten.

De terugreis is monotoon dus maar even een extra bakkie doen op een rastplatz en dan weer doorrijden. Op zo'n drukkere rastplatz speel ik de act alsof we een grote hond in de camper hebben. Nors zeg ik dan, AF, ZIT,...... IN DE MAND!!! doe de deur dicht, loop weer even terug en zeg nogmaals IN DE MAND en AF.! De schijn dat we een grote hond hebben is gewekt. Of het werkt???? mensen kijken wel om, dus?

Op zo'n depri rastplatz zien we een demente vrouw die een tas van een ander meemen. Haar dochter zich maar verontschuldigen. Maar ja maak iemand die dement is maar wijs dat de tas niet van haar is. De eigenaresse van de tas staat er verloren en beteuterd bij. In de andere hoek zit een man die in dat kwartiertje dat wij koffie drinken te gokken met twee één armige bandieten te gelijk. Tachtig euro kwijt in een kwartier, en maar denken dat hij kans maakt. Naarmate hij zijn euro's ziet slinken des te harder hij op de knoppen drukt. Zijn barkruk en benen bewegen mee met de drukknop handelingen. Wat een contrast met onze vakantie.

Het laatste stukje is de A30 van Osnabrück naar huis, beter bekend als "Oostblok corridor". Een gevaarlijke weg met veel Poolse, Baltische en andere Oost Europese vrachtwagenchauffeurs die bezig zijn met een inhaalrace.

Thuis, veilig en wel kijken we terug op deze toch wel bijzondere reis. Voor geen goud willen missen !!!!!... We raden iedereen aan om deze reis te gaan maken. Een camper is het middel om Scandinavië avontuurlijk te leren kennen, ongekende vrijheden (ook dankzij het allemans-recht). Noren, Finnen en Zweden zijn uitermate vriendelijk en behulpzaam. Dus twijfel niet gewoon een Camper huren bij  http://www.citycampers.nl/  in Oldenzaal, dan gewoon inpakken en rijden..... je zit dan toch al in de goede richting.

Bedankt voor het lezen / volgen van onze reis.

groetjes, Marianne en Alex

8.500 km gemaakt  en 830 liter diesel verbruikt

1. Marja Euverman:
    14 juli 2016
    Wat een bijzonder avontuur hebben jullie achter de rug.
    En niet geheel onbelangrijk,fijn dat jullie gezond en wel weer thuis zijn.
    Met plezier jullie verhalen gelezen en de prachtige foto's bekeken.

Dirk en Marja
  2. Hillie en hans:
    15 juli 2016
    Bedankt voor de leuke verhalen, volgens ons hebben jullie ook genoten van al het mooie van de natuur de rust en de ruimte, nu weer bedenken wat jullie volgende reis wordt.